28 Eylül 2013 Cumartesi

Kronoloji Yapalım: Viva Amerika!

Naçizane bir not: Yazıyı okumaya başlamadan önce sağ alttaki 'viva america' adlı şarkıyı açmanızı, hecelerken de bir yandan çay yudumlamanızı ve okumayı sabreyledikten sonra da bir 'western movie' izlemenizi öneririm.

NOTUNGA güncelerini takip etmeyenlere
Açıklama yapmadan doğrudan derlemeye geçmek daha kolay. Belki de 'işin özünü bilen insanlar' olarak gördüğüm okuyucularımı gereksiz sözcükler içinde boğmak istemiyorum. NOTUNGA güncelerini takip etmeyen 'büyük çoğunluğun' kolay sindiremeyeceği bir yazı öncesi bu açıklamayı gerekli gördüm.
Yazı üzerine
Bir önceki kronoloji çalışmam ''Devri İstibdattan Devri Hürriyete!'' 19.yüzyılda Osmanlı Devleti'nin haleti ruhiyesini yansıtan bir çizgideydi. Yüzyılın girizgâhını Abdülhamit Han'ın doğumuyla başlatmıştım.  Derlemeyi yaparken ''Aynı dönemde Amerika kıtasında neler olmaktaydı?'' sorusu zihnimde canlandı. Belirli bir süre çalışma yapmaya fırsatım olmadı. Hem zaten Amerikan tarihini diziler halinde yazıyordum ve böyle bir karşılaştırma yazısı gereksiz diye düşündüm. Lâkin yine dayanamadım. Gereğine siz karar verin.
Fikir tazeliği
Bu yazıyı yazmadan önce Amerikan tarihinin bu kadar kanlı olabileceğini düşünmemiştim.

Artık zamanlar arası yolcuğumuza başlayabiliriz.

  • Teksas'ta Kızılderilileri toplu olarak imha etmek için onların bağışıklık sistemine yabancı hastalıklara başvurulur. Çiçek hastalığı taşıyan battaniyelerin Lenapeler'e ateşkes zamanında bir barış göstergesi olarak Teksas askerleri tarafından verilmesi bu teşebbüslerin tek kanıtlanmışıdır. Kanıt hala belgeli olarak 'Kızılderili Soykırım Müzesi'nde' sergilenmektedir. 1836
Lenapeler battaniyeleri almadan önce...
  • ABD'nin İspanyolca bilen ilk İspanya büyükelçisi 'J.T.Irving' İspanya'ya atanır. 1842
  • Kızılderililere karşı sürdürülen en uzun ve en pahalı tehcir savaşlarından 'II.Seminole Savaşı' (yedi yıl süren) son bulur.

Yazının devamını okumak istiyorsanız "NOTUNGA: ENTERESAN NOTLAR TEZGAHI" adlı kitabı okumalısınız.